Schrijvend leren

Mijn oudste dochter is 12 en maakte vorige week voor het eerst kennis met het fenomeen ‘examens’.
Van de bloktips op school had ze enkel onthouden dat ze ‘veel moest slapen en geregeld pauzes nemen’.
Hmmm.
Ik zag blokken precies nét ietsje anders ☺

Toen ik merkte dat ze alle leerstof lezend in haar hoofd probeerde te stompen, besloot ik haar in te wijden in de edele kunst van het samenvatten.
Wie mij kent uit mijn studententijd, weet dat samenvattingen mijn geheime wapens waren.
Door alles zo beknopt, efficiënt en gestructureerd mogelijk te noteren, maakte ik me concepten eigen, leerde ik met regels spelen en vergrendelde ik de info in mijn geheugen.
Naast het proces, dat voor mij de essentie vormde van ‘blokken’, hield ik er ook een supergesynthetiseerde neerslag aan over van ALLE examenstof.
Voor die fiches werd nét niet gevochten en er zijn mensen die nog altijd beweren dat ze hun diploma eraan te danken hebben.
Samenvatten.

Schrijven dus ☺
Of ook: hoe simpel blokken kan zijn.
Met mijn vrolijke stiftjesverzameling erbij ziet zelfs mijn dochter er de lol weer van in.

Tags: , ,
Reacties (0)

Reageer!

Voeg een reactie toe

* required

This is a unique website which will require a more modern browser to work!

Please upgrade today!