Waarom

Waarom.
De vraag waarmee mijn dochters me bijna knettergek kregen.
En waarmee ze me nog geregeld om de oren kletsen.
Wie kinderen heeft, begrijpt waarschijnlijk wel wat ik bedoel.
Het ene moment ben je lekker samen in het zonnetje aan het wandelen, het volgende loop je je een blauw oog tegen een vraag waarover zelfs Mr. Google twee keer zou moeten nadenken.

Waarom heet een hamburger ‘hamburger’ als er geen ham op zit?
Waarom heb ik twee ogen als ik er toch maar hetzelfde mee zie?
Waarom gaat iedereen uiteindelijk dood?
Waarom moet ik groeien?
Waarom voeren mensen oorlog?
Waarom heb ik sproeten?

Hoewel ik nogal snel een bloedhekel ontwikkelde aan de combinatie van ‘Mam-mààà’ met ‘waarom’ heb ik altijd zo goed mogelijk proberen antwoorden.
Want natuurlijk hebben ze 100% gelijk om me vragen te stellen. Je kan de wereld maar leren kennen door de juiste vragen te stellen.
En ‘waarom’ is niet toevallig een van ’s werelds beste vragen. Blijkbaar voelen we al van jongsaf aan dat het motief achter een actie het belangrijkste deel is van een verhaal.

Voor wie wil ondernemen is het kennen van de eigen ‘waarom’ essentieel om geëngageerd aan een droom te blijven werken én anderen te overhalen erin mee te gaan.

Je kunt immers pas een plan maken en een route uitstippelen als je een doel hebt. Een duidelijk antwoord op de vraag ‘waarom’ je doet wat je doet zorgt voor een eenduidige koers, gerichtere prestaties, een vereenvoudigd keuzeproces en een heldere boodschap.

Waarom jouw waarom ook voor anderen van waarde is? Omdat mensen 100 keer liever een product kopen dat met hart gemaakt is dan dertien-in-een-dozijn spul zonder ziel. Als je publiek beseft welke passie je in je werk stopt, zullen ze er niet alleen van overtuigd zijn dat je het best mogelijke product gemaakt hebt, ze zullen je enthousiasme ook belonen met hun klandizie.

Ken jij je waarom?
En kan je ‘m verwoorden op een manier die anderen bij het nekvel grijpt?
Of heb je er nog moeite mee en zit je er zelf misschien net iets te dicht op om klaar te kunnen kijken?

Laat gerust weten als ik je hierbij van dienst kan zijn. Als strategisch storyteller help ik ondernemers en zelfstandigen om de juiste woorden, beelden en verhalen te vinden bij hun authentieke (merk)identiteit.
En ik ben ontzettend benieuwd naar jouw verhaal!

Reacties (0)

Reageer!

Voeg een reactie toe

* required

This is a unique website which will require a more modern browser to work!

Please upgrade today!